söndag 8 september 2013

Nu är han här!

Nu har det hänt grejer... Var helt inställd på att gå över tiden och att få bli igångsatt, men det slapp jag! Torsdagen den 29/8-13( dagen innan bf) efter ca 9½ timme på förlossningen föddes vår fina lilla son Gustav! 4110 gram tung och 54 cm lång! Hade nog en väldigt lätt förlossning även om det gjorde fruktansvärt ont, speciellt de sista 10 minuterna av krystvärkar. Många skriver en förlossningsberättelse, men den behåller jag för mig själv och berättar för nära och kära öga mot öga! Det enda jag kan säga är att jag inte alls var beredd på att det skulle sätta igång och från att knappt kunnat gå och röra mig pga foglossningen så flög jag bokstavligt talat ur sängen på morgonen när vattnet gick...läskig känsla.

Så nu sitter vi här hemma med en fin "liten" pojke på 10 dagar och jag njuter! Vi fick dock en liten skakig start på vårt nya liv. I måndags skulle vi på återbesök samt göra PKU test och hörselscreening, båda gick bra, men de tyckte att Gustav var för gul samt att han hade gått ner lite väl mycket i vikt så vi blev inlagda på neontalen. Gustav lades direkt på en solmatta och med en lampa över sig. Han fick även ha på sig en ögonbindel för att skydda ögonen. Stackarn gillade det inte alls och jag tyckte att det var hur jobbigt som helst. Han skrek mycket och vi fick inte ta upp honom, dessutom fick vi sondmata honom så att han skulle öka i vikt. Min mjölk hade inte börjat rinna till ordentligt så jag fick börja pumpa för att stimulera. Vi både sondmatade och ammade under de 4 dagar vi låg inne. På onsdagen var hans gulsotsvärde så pass bra att han slapp ligga i ljuset, blev våra sängar istället! Som jag njöt och han också...slippa den där hemska ögonbindeln. På torsdagen fick vi äntligen åka hem!!!

Så på torsdagen började vårt liv som tre i familjen på riktigt! Min mamma kom även upp då och stannade till lördagen. Det var så skönt och hon gav mig tips och hjälp med amningen så jag kunde få igång den igen! Känner mig så trygg med min mamma eftersom hon jobbar med det hon gör! Hon är nämligen distrikssköterska och har jobbat många år med BVC och har koll på mycket! Hon njöt också av att vara här vill jag lova...fått mysa med sitt lilla barnbarn! Under torsdagskvällen kom även Annelis mamma över!

Just nu sover vår lille prins och jag är supertrött, men snart dags för mat igen för den lille så det är ingen idé att sova innan, får bli efter! Han sover dock rätt så bra på nätterna så jag ska inte klaga! Jag är bara så glad över att han nu äntligen är här!
Sover gott i vagnen under promenaden!


Kram

1 kommentar:

Samira sa...

Jag har inte varit inne här på ett tag. Måste bara säga STORT GRATTIS!! Vad skönt att allt gick bra =).
Fin han är lilla Gustav..

Hoppas att maningen känns bättre när det väl kommit igång och ni fått kläm på det. Fungerar det inte så är det inte fel på flaskbarn heller =).
Massa kramar